Medprevent, dat werkt gezonder!

Wandelen: “het beste medicijn zonder bijwerkingen”

“Lopen is het beste medicijn”, zei arts en wijsgeer Hippocrates in de oudheid al [1]. En hij heeft gelijk: zowel voor je fysieke als mentale gezondheid is wandelen een stap in de goede richting [2].

Het mooie van wandelen is dat vrijwel iedereen het kan: elke locatie is geschikt en je hebt geen goede conditie nodig. Het is zelfs mogelijk om een wandeling in te plannen tijdens het werk. Ga bijvoorbeeld eens met een aantal collega’s wandelend vergaderen of maak gezamenlijk een wandeling in je lunchpauze [3].  Als arbodienst houden wij ons dagelijks bezig met de gezondheid en veiligheid van werknemers. Maar ook onze eigen collega’s zijn goed bezig met hun gezondheid en maken dagelijks een lunchwandeling. Met onze focus op (verzuim)preventie kunnen wij niet onder de belangrijke gezondheidsvoordelen van wandelen uit. Daarom zetten wij 8 belangrijke voordelen voor je op een rij:

  1. Van wandelen word je blij. Tijdens het wandelen komt er namelijk endorfine vrij in je lichaam. Endorfine geeft je een geluksgevoel en maakt je weerbaarder tegen depressies en negatieve gedachten en gevoelens;
  2. Door elke dag te lopen verbetert je geheugen, neemt je vermogen toe om te plannen en om je aandacht op iets nieuws te richten [4];
  3. Wandelen ontspant: een eindje wandelen in de natuur is dé manier om je hoofd leeg te maken na een stressvolle werkdag;
  4. Daarnaast verbetert wandelen je nachtrust: doordat je zuurstof binnenkrijgt en ontspant tijdens het wandelen kun je ’s avonds lekkerder slapen;

Naast dat wandelen een positieve invloed heeft op je vitaliteit en gemoedstoestand brengt het volgens verschillende onderzoeken ook een aantal lichamelijke voordelen met zich mee:

  1. Dagelijks wandelen verlaagt je bloeddruk, cholesterol en het risico op diabetes (type 2) [5];
  2. Als je veel achter de computer zit en weinig beweegt, wordt je kraakbeen dunner, waardoor je last kunt krijgen van je gewrichten. Met regelmatig wandelen belast je je botten waardoor deze sterker worden en bouw je nieuw botmassa op [6];
  3. Regelmatig wandelen verkleint het risico op overgewicht. Een wandeling activeert je lichaam en brengt je stofwisseling op gang;
  4. Daarbij verbetert wandelen je immuunsysteem. Elke dag 30 minuten wandelen zorgt voor een meetbare toename van witte bloedcellen. De neutrofielen en NK (Natural Killer) cellen nemen drastisch toe, waardoor de weerbaarheid tegen infecties en ongewenste indringers wordt verhoogd [7].

Bewegen is een (preventief) medicijn en daarmee het recept voor fitte en gezonde werknemers. Ons motto is preventief werkt gezonder. En wandelen is een toegankelijke eerste stap om in beweging te komen en uitval te voorkomen. Bovendien heeft Nederland een heleboel mooie wandelroutes. Bijna elke provincie heeft zijn eigen wandelnetwerk waarmee je gemakkelijk een eigen route uit kunt stippelen. Van lange routes door de natuur tot kortere ommetjes in dorpen en steden.
Wij zijn al fan, jij ook?


1- https://www.sante.nl/balans/life/waarom-wandelen-zo-goed-voor-je-is
2- https://www.bezoek-ede.nl/natuur-actief/wandelen-ede/wandelen-in-de-natuur
3- https://www.mkbservicedesk.nl/10220/7-tips-verzuim-voorkomen.htm
4- https://mindandhealth.nl/blog-bewegen-7-redenen-waarom-wandelen-het-beste-medicijn-is/
5- https://www.gezondheidsnet.nl/wandelen/daarom-is-wandelen-zo-gezond
6- https://www.gezondnatuurwandelen.nl/10x-voordelen-van-wandelen/
7- https://www.ahealthylife.nl/12-gezondheidsvoordelen-van-wandelen/

"Onze medewerkers ervaren de op maat gesneden, incompany BHV trainingen als zeer prettig en leerzaam. De jaarlijkse medische keuringen worden op professionele wijze uitgevoerd en zijn gericht op de voor ons relevante aspecten."

Instituut voor Hyperbare Geneeskunde