Medprevent, dat werkt gezonder!

Week van het Werkgeluk 2021

Meer werkgeluk leidt tot minder ziekteverzuim

‘Meer geluk op de werkvloer leidt tot hogere productiviteit en minder ziekteverzuim’ kopte NRC afgelopen 5 augustus.[1] Een groot gevoel van werkgeluk en een goede werksfeer leiden dus tot betere werkprestaties. Deze week is het de Week van het Werkgeluk (20-26 september 2021).[2] Als arbodienst investeren we dagelijks in preventie en hechten we waarde aan het werkgeluk van onze klanten en medewerkers. “Samen willen we dat mensen gelukkig zijn op hun werk. Een betere preventie is er niet.”[3]

„Meer geluk leidt tot een hogere productiviteit, minder ziekteverzuim en een minder groot personeelsverloop”, aldus hoogleraar en gelukseconoom Martijn Burger. Burger verdiept zich als bijzonder hoogleraar onder andere in geluk van werknemers binnen bedrijven en organisaties. Werkgeluk is niet simpelweg geregeld met meer geld. Volgens Burger zit welbevinden namelijk ook in heel andere dingen: “de inhoud van je werk, verbinding met collega’s voelen, de managementstijl van je leidinggevende en een goede balans tussen je werk- en privéleven”.[1]

Het vakgebied van Martijn Burger, de Economie van het geluk, onderzoekt de relatie tussen individuele tevredenheid, werk en welvaart. Uit onderzoek blijkt dat er wel degelijk een verband is tussen het werkgeluk van werknemers en de productiviteit op de werkvloer, en hiermee de bedrijfsresultaten.

Algemene ingrepen, zoals cursussen, blijken minder goed te werken dan structurele (simpele) veranderingen in de organisatiecultuur, met aandacht voor de individuele werknemer. Volgens het Handboek Werkgeluk, waarin meer dan twintig deskundigen hun visie op werkgeluk geven, moeten leidinggevenden degenen zijn die moeten toezien op die paar basisbehoeftes van werknemers: autonomie en structuur, ruimte voor vakmanschap, verbinding en welzijn.[4] “Er moet ruimte zijn om zelfstandig keuzes te maken en het werk op een eigen manier en tempo te doen. Dat is een belangrijk aspect van werk.” schrijven psychologen Ad Bergsma, Onno Hamburger en Erwin Klappe.[5]

“Uit onderzoeken blijkt dat bijna vijftig procent van werkend Nederland een gebrek aan autonomie ervaart”.[3] Ook werkdruk is volgens psycholoog Arie Pieter Veldhoen een van de belangrijkste oorzaken van een laag werkgeluksgevoel in Nederland.[3] Organisatiewetenschapper Cristel van de Ven geeft aan dat veel HR-professionals echter worstelen met maatregelen rondom werkgeluk.[3] Deze lijken binnen organisaties namelijk haaks te staan op de focus van directie en management op efficiënt werken.

Bij verzuimpreventie heeft arbodienst Medprevent aandacht voor de cultuur en het beleid binnen een organisatie. “Als expert op het gebied van arbeidsomstandigheden en ziekteverzuimbeleid zetten we sterk in op preventie van verzuim. Optimaal werkplezier zorgt voor betere prestaties en minder verzuim.”[3] Volgens arbodienst Medprevent heeft goede communicatie tussen HRM, leidinggevenden en werknemers meerwaarde. Onze deskundigen stimuleren bij al onze klanten dan ook in de eerste plaats de communicatie tussen alle betrokkenen. Ook vrijwel alle deskundigen uit het Handboek Werkgeluk zijn het erover eens dat het belangrijk is dat leidinggevenden en werknemers samen praten over hun werkgeluk[4].

We geven graag een aantal tips om de duurzame inzetbaarheid van werknemers te bevorderen.
Ga bijvoorbeeld eens in gesprek met teams/werknemers over deze factoren van werkgeluk:

  • Intercollegiaal contact;
  • De sfeer binnen de organisatie;
  • Hiërarchische verhoudingen en manier van leidinggeven;
  • Werkplezier, werktijden en werkdruk;
  • (Gedeeltelijk) thuiswerken
  • Balans tussen werk en privé.

De belangrijkste tip voor werkgevers: blijf niet alleen sturen op het behalen van doelen, maar stuur op het werkgeluk van werknemers. Dan krijgt de organisatie veel meer gedaan!

 

Wilt u weten wat arbodienst Medprevent voor ú kan betekenen bij het voorkomen van verzuim en duurzame inzetbaarheid van uw werknemers? Vraag dan gratis onze Arbo Infobox aan! Met de gratis Arbo Infobox maakt u kennis met de diensten, visie en werkwijze van arbodienst Medprevent. Bovendien ontdekt u meer over onze nieuwe verzuimabonnementen. Een succesvolle organisatie begint tenslotte bij gezonde én gelukkige werknemers!

Arbo Infobox aanvragen


[1] https://www.nrc.nl/nieuws/2021/08/05/het-geluk-van-de-individuele-werknemer-is-een-black-box-a4053851

[2] https://weekvanhetwerkgeluk.nl/

[3] https://www.noordz.nl/2021/09/16/medprevent/

[4] https://www.trouw.nl/economie/zo-word-je-gelukkig-op-de-werkvloer~b8bc8ad7/

[5] Handboek Werkgeluk (2020). A. Bergsma, O. Hamburger & E. Klappe.

Medprevent nieuwsbrief Blijf op de hoogte van onze dienstverlening!

Meld u nu aan voor onze nieuwsbrief gericht op veiligheid en gezondheid en blijf volledig op de hoogte!

“Een flexibele en toegankelijke manier van werken; zo kennen wij Medprevent. Dankzij deze houding kunnen wij samen maatwerk bieden, altijd optimaal aangepast aan de wensen van de klant en de beschikbare locaties. De trainers hebben veel praktijkervaring en dat merk je tijdens de lessen. Minder zichtbaar, maar heel belangrijk bij een langdurige samenwerking, is het administratieve proces dat zich achter de schermen afspeelt. Ook dit is goed geregeld, waardoor we met elkaar de kwaliteit hoog kunnen houden. Medprevent is een samenwerkingspartner waarop we kunnen bouwen!”

Zadkine Veiligheidsacademie