Aandacht voor veiligheid aardgasbus te laag Het laatste nieuws

Aandacht voor veiligheid aardgasbus te laag

11-09-2013 - Vanuit vervoersbedrijven en overheden is er te weinig aandacht voor de risico's die het gebruik van aardgasbussen met zich meebrengen. Bij de aanschaf van een dergelijke bus wordt er vooral gekeken naar de milieuvoordelen en veel minder naar de veiligheid van bestuurders, passagiers of de omgeving. Dezelfde conclusie kan getrokken worden voor voertuigen die rijden op waterstof, aldus de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) in een rapport dat gisteren 10 september is gepubliceerd.

Vorig jaar ontstond er in Wassenaar een brand bij de aardgastank van een bus. Er waren horizontale steekvlammen te zien van wel 15 tot 20 cm lang en duurde in totaal 4 minuten. De onderzoekers schrijven dan ook: "Het ongeval in Wassenaar had geen slachtoffers tot gevolg, maar maakte wel duidelijk dat de steekvlammen in een nauwe winkelstraat of tunnel aanzienlijk ernstigere gevolgen zou kunnen hebben".

Er komen steeds meer voertuigen voor die op aardgas rijden, ook in Nederland. Het zou gaan om ongeveer 600 bussen, 2500 bestelbusjes, 3000 personenauto's en een onbekend aantal vrachtwagens.

Uiteraard gaat het gebruik van aardgas gepaard met eisen waaraan het dient te voldoen. De uitgebrande bus in Wassenaar voldeed aan alle eisen. Zo waren de gastanks op het dak voorzien van afblaasventielen. Deze ventielen moeten voorkomen dat een tank ontploft door bij bepaalde temperaturen gas te laten ontsnappen. De OVV geeft echter aan dat in dat systeem ook een gevaar schuilt. "In geval van brand bestaat het risico dat het gas vlam vat." Ook wordt er door de OVV gewaarschuwd dat wanneer een bus in een tunnel staat en de ventielen het gas laten ontsnappen, dit gepaard gaat met ontploffingsgevaar als het gas niet direct ontvlamt.

De OVV vindt dat de vervoersbedrijven en de overheden in kaart zouden moeten brengen welke risico's er zijn voor de omgeving voor het gebruik, onderhoud en stalling van de bussen. Ook zou minister Melanie Schultz van Infrastructuur en Milieu, zich er hard voor moeten maken dat internationale voertuigvoorschriften aangescherpt moeten worden, aldus de OVV. De aanbevelingen van het rapport worden onderschreven door vervoersbedrijf Veolia. Zij hebben direct het veiligheidsmanagementsysteem aangescherpt en het personeel geïnstrueerd hoe te handelen bij brand.